Verohallinto vähentää väkeään ja palvelujaan

04.09.2024

Yllättävä uutinen julkaistiin tiistaina 3.9. Verohallinto joutuu käymään yhteistoimintaneuvotteluja sopeuttaakseen toimintojaan ja vähentääkseen väkeä tiedotteen mukaan jopa 200 henkilöllä. Ks. Verohallinnon tiedote

Tiedotteen mukaan tehtävät ovat vähentyneet tai vähenevät olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti. Tietyt tehtävät ovat vähentyneet muun muassa automatisaation, suunniteltujen asiakaspalvelutavoitteiden uudelleen mitoituksen, työtapojen muokkaamisen sekä tehtävien tai organisaation uudelleenjärjestelyjen takia, sanoo pääjohtaja Markku Heikura.

Tiedotteessa todetaan, että koska määrärahat pienentyvät, Verohallinnolla on aiempaa heikommat mahdollisuudet tarjota uudenlaisia työtehtäviä henkilöille, joiden työtehtävät vähenevät merkittävästi toiminnan muutosten myötä.

Mitä tämä tarkoittaa Verohallinnon palveluissa ja toiminnassa?

Koska minulla on yli 40 vuoden kokemus Verohallinnon toiminnasta, voin sanoa, että kyse on järisyttävästä muutoksesta menettelyissä ja poikkeavaa henkilöstötoimintaa. Aiemminkin on ollut hallitusten asettamia säästövelvoitteita, mutta ne on hoidettu lähes järjestään tilapäisen henkilöstön vähentämisellä, sijaisuuksien hoitamisella muutoin kuin uusia henkilöitä ottamalla ja virkoja on vähennetty eläköitymisten myötä. Näin on tehty jo tänäkin vuonna 2024. Muistaakseni ainoa kerta, jolloin väkeä irtisanottiin tai siirrettiin lakkautuspalkalle oli veropiirien nopea supistaminen ja yhdistäminen. Tällöinkin irtisanominen koski ensisijaisesti johtajia ja virkojen vähentämiset hoidettiin eläköitymisten kautta.

Verohallinnon jo vuosia sitten käyttöönottama verotusjärjestelmä mahdollistaa automatisoidun verotuksen toimittamisen ja lainsäädäntöä on muutettu tämän mahdollistamiseksi. Tällöin voidaan säädellä tarkastettavaksi tulevien ilmoitusten määrää. Tiedotteessa viitataankin automatisaatioon ja työtapojen muutokseen.

Verohallinto on muuttanut organisaatiotaan sijaintiriippumattomaksi. Kaikki verotustyöt on mahdollista hoitaa mistä päin maata tahansa eikä työntekijöiden sijaintipaikkakunnalla ole merkitystä. Verotustehtäviä voidaan hoitaa myös etänä. Ensi vuoden alusta poistuvat verotoimistot myös nimikkeenä. Jatkossa on vain asioita hoitavia yksiköitä ja asiakaspalvelupisteitä. Kaikkia käytössä olevia toimipisteitä ei ole pakko pitää auki eikä niin ole tehty vuosiin. Toimipisteiden määrää on vähennetty viime vuosina rajusti eli aina kun vuokrasopimukset sen ovat mahdollistaneet. 

Suunnitelmissa on pitää asiakaspalvelupiste vain maakunnallisessa keskuskaupungissa. Yksi per maakunta. Kyse on merkittävästä asiakaspalvelun rajoittamisesta ja asiakirjojen paperisen käsittelyn vaikeutumisesta.

Sähköinen asiointi ja palvelu yhä laajempaa

Sähköisen asioinnin piti lainsäädännön muutosten perusteella tulla laajemmaksi paljon hitaammin. Sähköistä asiointia on pyritty lisäämään lainsäädännön avulla, joka on tulossa voimaan 2026:  Kansalaiset saavat viranomaispostin tulevaisuudessa pääosin sähköisesti - Valtiovarainministeriö (vm.fi)

Nyt hallituksen esittämät säästövaatimukset valtion virastojen toimintaan tarkoittaa sitä, että asioiden käsittelyssä siirrytään nopeammin sähköiseen asiointiin. Kaikissa viranomaisissa! Voi sitä onnetonta, joka ei hallitse tietotekniikan käyttöä!  

Asiakaspalvelu tullaan hoitamaan yhä laajemmin sähköisesti. Netissä toimii jo chattibotti Virtanen. Sama Virtanen kyselee puhelimessa, mitä asiaa soittajalla on, jotta puhelu yhdistetään oikeaan paikkaan ja mahdollisesti virkailijalle. 

Verohallinto palkkasi esimerkiksi kesälle 2024 asiakaspalvelutehtäviin sijaisiksi ja kesätyöntekijöiksi 70 henkilöä. Tuskinpa enää jatkossa lähellekään tuota määrää. Varmaan edelleen palkataan välttämättömiä sijaisia, mutta tuskin paljoakaan kesätyöntekijöitä. Tämä tarkoittaa samalla sitä, että opiskelijoiden työskentelypaikat vähenevät merkittävästi. Todennäköisesti asiantuntijoiden määrä vähenee vähiten ja suurin paine vähennyksistä kohdistuu verovalvojiin. Ehkä myös väliportaan hallintoa tarkastellaan kriittisesti?

Asiakirjat kannattaa toimittaa sähköisesti. Verohallinto on onnistunut kehittämään OmaVerosta toimivan ja kattavan sähköisen palvelun kokonaisuuden. Sitä voi kehua! Paperisia asiakirjoja jatkossa toimitettaessa tuleekin varata postin kulkuun runsaasti aikaa, 10 päivää tai enemmän lienee todennäköinen aika ruuhka-aikoina. Tai aja papereiden kanssa muutama sata kilometriä (pohjoisessa arkipäivää) lähimpään avoinna olevaan asiakaspalvelupisteeseen. Kannattaa varmistaa aukioloaika ennen ajamaan lähtemistä. 

Hakemusasioiden käsittelyaika voi pidentyä

Verohallintoon tulleiden hakemusasioiden käsittelyajat ovat tällä hetkellä varsin hyvällä mallilla, mutta nyt ei olekaan ruuhka-aika. Käsittelyajat vaihtelevat asian perusteen mukaan muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Onneksi verokortit ja ennakkoveroasiat hoituvat päivissä. On siellä tosin nyt jo hätkähdyttävän pitkä käsittelyaika varainsiirtoveron palautuksissa: henkilöasiakkaat 6–8 kk, yhteisöt 12–18 kk! Perintöverotuspäätöksissäkin kuluu jo nyt 6-12 kk, ennakkoratkaisussa 8 viikkoa.

Pahimpina ruuhka-aikoinakin esimerkiksi ennakkoratkaisut on käsitelty yleensä 3-7 kuukauden aikana. Verohallinto ilmoittaa jo nyt, että jo elokuussa on ruuhkaa ja käsittelyaika 8-11 viikkoa. Vaikka veroasiantuntijoiden määrää ei  varmaankaan ensisijaisesti vähennetä, lisääntyy asiantuntijoiden työmäärä siitä, että valvonnasta tulee mahdollisesti enemmän asioita ratkaistavaksi, kun kokeneita virkailijoita poistuu. Silloin myös varsinaiseen asiantuntijatyöhön käytetty aika pitenee. Tuskin siis ennakkoratkaisuja saadaan aiempien aikamäärien puitteissa, elleivät hakemukset ole jo valmiiksi sellaisia, etä ne ovat nopeasti käsiteltävissä. Lisäselvitykset lisäävät käsittelyaikaa viikkoja!

Virastot ovat pakotettuja säästöihin eikä se ole virastojen vika. Niitä ja varsinkaan virkailijoita ei siis kannata moittia. Nyt tarvitaan syvään hengitystä, malttia ja oman työn suunnittelua, sillä vain siihen voimme vaikuttaa!

Jos haluat kommentoida tätä blogia, laita viestiä sähköpostilla: posti@maaseudunveroneuvonta.fi 


P.S. Tulossa on muutostilanteiden verovaikutusten hahmottamisen ja ennakkoratkaisuhakemuksen sisällön, muodon ja perusteluiden kirjoittamiseen ohjaava koulutus marraskuussa. Kannattaisiko osallistua? Ks. Koulutuspalvelut ja koulutuskalenteri.